Halet Çambel Safranbolu’da

İbrahim Canbulat, Y. Mimar

Halet Çambel Yörük Köyü'nde

Halet Çambel Yörük Köyü’nde

Halet Hanım’ı ilk 2003 Altın Safran Belgesel Film Festivali kapsamında yapılan bir   toplantıda gördüm. Festivale Halet Çambel belgesel filmi de katılmış ve bu bağlamda özel bir toplantı düzenlenmişti. Toplantı bittiğinde şu anda aklıma geldiğinde yüzümün kızardığı bir şey yaptım. Yanına gittim ve kendisini evimde ağırlamak istediğimizi söyledim; kartımı verdim. Oldukça mesafeli bir şekilde kartı aldı ama bir yanıt vermeden uzaklaştı.

Festivalin ertesi günü Safranbolu Belediyesi’nden bir telefon aldım. Halet Hanım’ın resmi programı bitmiş ancak kendisi bizim eve taşınıp bir süre daha Safranbolu’da kalmak istermiş. Gül’ün ve benin ne kadar mutlu olduğumuzu anlatamam.

Halet Çambel / 2003 Altın Safran Belgesel Film Festivali

Halet Çambel / 2003 Altın Safran Belgesel Film Festivali

DSC03263a

Halet Çambel / 2003 Altın Safran Belgesel Film Festivali

DSC03266

Halet Çambel / 2003 Altın Safran Belgesel Film Festivali

Yanılmıyorsan yaklaşık 1 hafta bizde kaldı. Ona kızım Ilgın’ın odasını verdik ve dolu dolu günler geçirdik. Benim sorularım hep arkeoloji ile, onun soruları ise koruma ve restorasyonla ilgiliydi.

Halet Çambel

Halet Çambel

Halet Çambel

Halet Çambel

Beni en çok zorlayan sorusu neden Safranbolu duvarlarında balık sırtı taş örgüsü olduğuydu. Dekoratif olabilir diye kestirme bir yanıt verdim. Mimar yanılıyorsun dedi. Troy I katında aynı örgü, sıvanın altında bulundu; dekoratif olsa sıvamazlardı. Bir kez daha yüzüm kızardı. Bugün opus spicatum olduğunu bildiğim taş örgüsünü başka bir yazımda ele alacağım.
Ona Karakoyunlu’da bulunan kaya mezarının hangi dönemden kaldığını sordum. Bir soruyla yanıtladı. “Açıklığın üstü kemerli mi, yoksa lentolu mu?” Devamı kısa oldu lentoluysa Paflagonya Dönemi, kemerliyse Roma. Onunla Karakoyunlu Köyü’ne de gittik. O günlerde 87 yaşında olması gerekirdi. Bizimle tepelere tırmandı, mezarı inceledi. Bilimsel merakı 87 yaşında bile onu tepelerden koparamamıştı.

Başka bir gün ise Eskipazar’a Hadrianapolis Ören Yeri’ne gittik. Hadrianapolis kazısı henüz başlamış ve çok kısa bir zaman içinde önemli kalıntılara ulaşılmıştı. Onun sayesinde biz de daha gün yüzü görmemiş mozaikleri fotograflama şansı yakalamıştık.

Halet Çambel / Hadrianapolis'te

Halet Çambel / Hadrianapolis’te

Untitled-4

Hadrianapolis Geç Roma Tapınak / Erken Bizans Kilisesinde Nehir Hanrıları Mozaikleri

Bizim için en önemli onur, evimiz Macun Ağası İzzet Efendi Konağı restorasyonuyla onu etkilediğimizi düşünürken, “ben”, dedi “çok eski eser ve restorasyon gördüm, benim hoşuma giden sizin burada yarattığınız yaşam zevki”.
Nur içinde yatsın 2 Ocak 2014’de aramızdan ayrıldı.

One Comment

Leave a Reply

